جواب پاتولوژی و اهمیت آن

جواب پاتولوژی و اهمیت آن
Oct 08

در این مقاله می خواهیم به بررسی جواب پاتولوژی و اهمیت آن بپردازیم تا بهتر با این موضوع آشنا شوید.

اهمیت آزمایش پاتولوژی

آزمایش پاتولوژی در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. با این آزمایش پزشک از تغییر سطح سلول های بدن و همچنین وجود سلول‌ های سرطانی و مشکل زا مطلع می شود. این آزمایش می تواند تا حدود زیادی پزشک پاتولوژیست و یا پزشک متخصص را از وضعیت سلامت بدن آگاه سازد. جواب این آزمایش تاثیر بسیار زیادی بر روی نحوه تشخیص پزشک و همچنین روشی که برای درمان انتخاب می کند دارد. انتخاب یک آزمایشگاه با تجربه و دقیق در این زمینه امری ضروری می باشد. زیرا شما باید آزمایش خود را در یک آزمایشگاهی انجام دهید که بتوانید به جواب آن اطمینان داشته باشید.

جواب پاتولوژی و اهمیت آن

جواب پاتولوژی

جواب پاتولوژی همان سند پزشکی می باشد که توسط یک پاتولوژیست صادر می شود. جواب پاتولوژی دارای قسمت های مختلف می باشد. این گزارش و جواب پاتولوژی بر اساس فرایند های مختلف به وجود می آید و می تواند نتایج بررسی تومور بیمار و یا نمونه های بافتی از بیمار را مشخص کند. همانطور که گفته شد این نتایج توسط پزشک پاتولوژیست تهیه می گردد. بر اساس جواب پاتولوژی، پزشک می تواند بفهمد که یک بافت سرطانی می باشد یا نه. همچنین با مشاهده جواب پاتولوژی پزشک می‌ تواند از بدخیم یا خوش خیم بودن سرطان فرد اطمینان پیدا کند. همچنین می‌ تواند از رشد سرطان به سایر قسمت ها نیز اطلاع پیدا نماید.

این آزمایش می تواند سایر جزئیات مربوط به ویژگی‌ های تومور را نیز نشان دهد. این اطلاعات به پزشک کمک می‌ کند تا بتواند بهترین تصمیم را در رابطه با روش های درمان اتخاذ نماید. زمان آماده شدن جواب آزمایش پاتولوژی بستگی به نوع آزمایش دارد. بیمار مجاز است نسخه‌ ای از گزارش پاتولوژی خود را نیز دریافت کند. اما اگر می‌ خواهد جواب آزمایش خود را به صورت کاملاً فنی و دقیق بداند باید آن را به پزشک داده تا پزشک بتواند بر اساس علم و تجربه خود آزمایش را تفسیر نمایند.

جواب پاتولوژی

بخش های مختلف جواب پاتولوژی

آزمایش پاتولوژی و جواب آن دارای بخش های مختلفی می باشد که در این قسمت می خواهیم به بررسی این بخش ها بپردازیم. مشخصات بیمار مانند نام، تاریخ تولد، سایر اطلاعات بیمار، شماره بیمار، اطلاعات تماس، نام پاتولوژیست و جزئیات مربوط به نمونه جزو مواردی می باشند که درون جواب پاتولوژی مشخص می شوند.

قسمت بعدی توصیف واضح یا ناخالص می باشد. در این قسمت نمونه های بافتی و یا تومور از نظر رنگ و شکل و اندازه توصیف می شود.

می‌ توان گفت فنی ترین و تخصصی ترین بخش گزارش شرح میکروسکوپی است. این شرح شامل قسمت‌ های مختلفی می باشد که می توان گفت سلول‌ های سرطانی نیز در این قسمت مشخص می‌ شوند. عوامل مختلفی نیز در این شرح ذکر می‌ شوند که می‌ توانند به درمان و تشخیص بیماری بسیار کمک کنند. پزشک می تواند از طریق این قسمت به تهاجمی بودن سرطان پی ببرد. همچنین می‌ تواند در رابطه با انواع تومور ها نیز اطلاعات مفیدی به دست بیاورد.

قسمت دیگر گرید تومور می باشد‌. در این قسمت جواب پاتولوژی سلول های سرطانی با سلول های سالم مقایسه می شوند. به طور کلی پزشک پاتولوژیست به دنبال پیدا کردن تفاوت در شکل، اندازه و ویژگی های رنگ سلول ها می باشد. اگر توموری بیشتر شبیه سلول‌ های سالم باشد به خوبی تمایز یافته و یا درجه پایین نامیده می شود. تومور هایی که شباهت کمتری به سلول های سالم دارند به آن ها تمایز نیافته، تمایز ضعیف و درجه بالا می گویند. به طور کلی در جواب پاتولوژی هرچه درجه تومور کمتر باشد می توان گفت آن گزارش بهتر است. 

مراحل و یا استیج

معمولاً پزشک پاتولوژیست استیج و یا مراحل را با استفاده از سیستم خاصی به نام TNM مشخص می‌ کند. این سیستم از سه عامل کلی استفاده می نماید. این سه عامل شامل موارد زیر می باشند.

پزشک

 محل و اندازه تومور، اینکه آیا تومور به سایر سلول ها و قسمت های بدن فرد بیمار گسترش یافته است. همچنین آیا سلول‌ های سرطانی به سلول های مخصوص لنفاوی که در نزدیکی تومور قرار گرفته اند گسترش پیدا کرده است یا خیر.

این سه عامل می توانند به پزشک پاتولوژیست کمک کنند. پزشک با استفاده از نتایج آزمایش های دیگر به مرحله بالینی سرطان دست پیدا می کنند. همچنین این اطلاعات می‌ تواند راه های درمان فرد را نیز افزایش داده و پزشک را در این زمینه راهنمایی کند.

جمع بندی در رابطه با جواب پاتولوژی

در نظر داشته باشید تفسیر جواب پاتولوژی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. پزشک باید در این زمینه دقت خود را به کار ببرد تا بتواند جواب این آزمایش را با دقت تفسیر کرده و راه های درمان بسیار خوبی پیش روی بیمار قرار دهد. تا بیمار بتواند با سریعترین روش به سلامتی خود دست پیدا کند‌. امید است با این مطالب توانسته باشید اطلاعات مفیدی در رابطه با جواب پاتولوژی به دست آورده و اگر می خواهید این آزمایش را بدهید بدون نگرانی به پزشک پاتولوژیست خود اعتماد کنید.

آزمایشگاه ژنتیک و پاتوبیولوژی رازین کرج ارائه دهنده بهترین خدمات آزمایشگاهی از جمله آزمایش خون بارداری، تیروئید و چکاپ های دوره ای همراه با نمونه گیری رایگان در منزل و جوابدهی آنلاین در خدمت شما