بررسی و تاثیر گروه خونی در بارداری

بررسی و تاثیر گروه خونی در بارداری
Oct 07

در این مقاله سعی داریم به بررسی تاثیر گروه خونی در بارداری زنان بپردازیم که از نظر محققان نوع گروه خونی در باروری زنان نقش بسیار زیادی دارد.

بررسی و تاثیر گروه خونی در بارداری

به طور کلی نوع گروه خونی افراد بر اساس آنتی ژن های موروثی به چهار دسته زیر دسته بندی می شود.

  • گروه خونی A
  • گروه خونی B
  • گروه خونی AB
  • گروه خونی O

با توجه به انواع مختلف گروه های خونی مثبت و منفی، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که نوع گروه خونی نقش بسیار مهمی در باروری زنان دارد.

در این مقاله به بررسی ارتباط و تاثیر گروه خونی در بارداری خواهیم پرداخت پس لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تاثیر گروه خونی در بارداری زنان

یکی از مهم ترین عواملی که در تاثیر گروه خونی در بارداری زنان نقش موثری دارد، تعیین RH خون می باشد. برای مثال فرض کنید که پدر و مادر هر دو دارای RH مثبت هستند، به طور حتم فرزند آن ها نیز از RH مثبت برخوردار خواهد شد.

یا بالعکس، RH خون در پدر و مادر منفی می باشد، پس طبیعی است که RH خون فرزند آنان منفی خواهد بود.  در هنگام بارداری اگر مادر و جنین دارای گروه های خونی سازگار نباشند، می تواند مشکلاتی از جمله زردی جنین به هنگام تولد را در پی داشته باشد.

مادرانی که دارای گروه خونی O هستند به نسبت مادرانی که گروه خونی A دارند، باروری ضعیف تری خواهند داشت. بنابراین تاثیر گروه خونی در بارداری زنان بسیار موثر می باشد.

در یک پژوهش که توسط محققان کالج پزشکی در نیویورک و دانشگاه ییل انجام گرفت، بیش از 500 نفر با میانگین سنی 35 سال که باردار بودند شرکت کردند.

از تمامی شرکت کنندگان، آزمایش خون مربوط به بارداری گرفته شد. سطح FSH در مادرانی که بیش از 10 بود بود نشان دهنده کاهش ذخیره تخمدان در آن ها بود.

در نتیجه ی این پژوهش، محققان به این نتیجه رسیدند که سطح FSH در مادرانی که دارای گروه خونی O هستند حدود 2 برابر بیش از سایر گروه های خونی دیگر می باشد. بنابراین به راحتی می توان نتیجه گرفت نوع گروه خونی در بارداری زنان می تواند بسیار موثر باشد.

انواع گروه خونی

گروه خونی RH منفی در بارداری

در هنگام بارداری اگر مادر دارای RH منفی باشد، تزریق روگام ضرورت پیدا می کند. بنابراین در هفته های اول بارداری یکی از مهم ترین و اساسی ترین فاکتور های آزمایش های خون، تعیین RH می باشد.

با بررسی تاثیر گروه خونی در بارداری و پارامتر RH که در سطوح گلبول های قرمز خون بیش از 80 درصد مادران باردار وجود دارد می توان نتیجه گرفت بارداری دوم به بعد در زنان بسیار حائز اهمیت می باشد.

سیستم دفاعی بدن، توانایی شناسایی سطح سلول ها را دارند و هر نوع پروتئین ناشناخته ای که وارد بدن می شود را به راحتی تشخیص می دهند. این آنتی بادی ها می توانند به سلول های مورد نظر حمله کنند.

همچنین هنگامی که در برابر پروتئین های ناشناس قرار می گیرند، قابلیت تولید آنتی بادی هایی جهت مبارزه با پروتئین های خاص را دارند، به همین علت در بارداری اول فاکتور RH از اهمیت زیادی برخوردار نمی باشد.

اما در بارداری دوم به بعد، تولید آنتی بادی به اندازه کافی در بدن، بسیار مهم می باشد. در صورتی که سیستم دفاعی بدن توانایی تولید آنتی بادی به مقدار مناسب را نداشته باشد، مشکلات اساسی برای جنین ممکن است به وجود آید.

تزریق آمپول روگام در بارداری

ارتباط گروه خونی منفی و سقط جنین

در گذشته که تزریق آمپول روگام در دوران بارداری مرسوم نبود، اگر فردی که دارای گروه خونی مثبت بود با فردی که دارای گروه خونی منفی بود ازدواج می کرد، امکان سقط جنین در هنگام بارداری بسیار زیاد بود.

اما امروزه با تزریق آمپول روگام در دوران بارداری، امکان رخ دادن سقط جنین بسیار کم می باشد. در واقع نوع RH  توسط دو عامل اساسی مشخص می شود، که یکی از سمت پدر و دیگری از سمت مادر به ارث می رسد.

این نکته را فراموش نکنید که اگر RH خون منفی باشد، تنها زمانی مادر جنین خود را از دست می دهد که بدن آن در برابر این فاکتور مهم حساسیت نشان دهد.

با آشنایی و بررسی تاثیر گروه خونی در بارداری می توان به موقع از پیش آمدن بسیاری از حوادث و بیماری ها مانند سقط جنین، بیماری همولیتیک در نوزادان، بیماری تالاسمی، بیماری زردی و دیگر بیماری ها جلوگیری کرد.

بنابراین نوع گروه خونی بسیار حائز اهمیت می باشد و می توان با انجام آزمایش های خونی و درمان به موقع مانع از بروز هرگونه خطری در هنگام بارداری شد.

آزمایشگاه ژنتیک و پاتوبیولوژی رازین کرج ارائه دهنده بهترین خدمات آزمایشگاهی از جمله آزمایش خون بارداری، تیروئید و چکاپ های دوره ای همراه با نمونه گیری رایگان در منزل و جوابدهی آنلاین در خدمت شما