آشنایی اجمالی با تست HPV و روش انجام آن به منظور پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم

آشنایی اجمالی با تست HPV و روش انجام آن به منظور پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم
Oct 12

تست HPV، در راستای غربالگری به منظور تشخیص سرطان دهانه رحم می باشد. این آزمایش به خان های بالای 30 سال که رابطه پرخطر جنسی دارند؛ پیشنهاد می شود.

منظور از HPV چیست؟

تا پیش از آنکه به معرفی تست HPV و انجام آن بپردازیم؛ بهتر است در ابتدا این ویروس و راه های انتقال آن را در بدن معرفی سازیم. ویروس HPV، از جمله ویروس هایی به شمار می آید که از طریق رابطه جنسی پر خطر انجام می شود. منظور از این نوع رابطه های جنسی، رابطه های محافظت نشده یا پیشگیری نشده با کاندوم است. چرا که استفاده از کاندم تا حدود زیادی می تواند از بروز چنین عارضه ای جلوگیری کند. HPV مخفف عبارت  human papillomavirus است. ترجمه این عبارت به فارسی: ویروس پاپیلومای انسانی است. ویروسی که می تواند منجر به زگیل یا سرطان دهانه رحم شود. این ویروس حتی با یک مرتبه رابطه جنسی پر خطر هم ممکن است از فردی به فرد دیگر منتقل شود. برای تشخیص اینکه ویروس مذکور وارد بدن شده است یا خیر؟ می بایست تست HPV دهیم. البته باید به خاطر داشت که این تست، مناسب افراد زیر 30 سال نیست و برای آن ها جواب نمی دهد.

ویروس HPV

تست HPV چیست و انواع آن کدامند؟

همان طور که گفته شد؛ تست HPV، یک آزمایش به منظور غربالگری برای بروز سرطان دهانه رحم می باشد. یعنی می توان به واسطه این آزمایش متوجه شد که تا پیش از ایجاد بیماری، آیا چنین عامل بیماری زا یا ویروسی وارد بدن فرد شده است یا خیر؟ متاسفانه به علت شیوع روابط جنسی، روز به روز شاهد افزایش چشمگیر این ویروس در بدن افراد مختلف هستیم. بنابراین تست HPV به کلیه زنانی توصیه می شود که رابطه های جنسی پر خطری داشته اند. هر چقدر شریک جنسی آن ها بیشتر باشد؛ ضریب بروز سرطان دهانه رحم را در خود افزایش می دهند. اما باید دانست که تست HPV را می توان را به دو زیر گروه، HPV کم خطر و پر خطر تقسیم بندی کرد. نوع کم خطر آن تنها می تواند سبب بروز زگیل در مقعد و ناحیه تناسلی شود که قابل درمان هستند. اما HPV پر خطر، می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود و عفونت های مزمنی را به وجود آورد.

آمادگی لازم پیش از انجام تست و روش انجام آن

دو روز پیش از انجام تست HPV می بایست از این عوامل دوری کنید: در این مدت هیچ رابطه جنسی نداشته باشید. از کرم، فوم ها و ژل واژینال استفاده نکنید. دوش نگیرید. در دوران قاعدگی نباشید. ناحیه واژینال خود را خیلی زیاد شستشو ندهید. بدین ترتیب نتیجه تست HPV شما با رعایت این نکات، بهتر و دقیق تر خواهد بود. روش این تست به شرح زیر می باشد:

  • در ابتدا می بایست از کمر به پایین کاملا لخت شوید.
  • در حالی که پاشنه های خود را در رکاب (نگهدارنده) قرار می دهید؛ روی میز به پشت و روی زانو خم شوید.
  • بدین ترتیب پزشک، ابزاری به نام اسپکولوم را وارد واژن شما می کند تا دهانه رحم را مشاهده کند.
  • جمع آوری نمونه های سلول دهانه رحم به وسیله ابزاری شبیه برس یا فرچه توسط پزشک انجام می شود.

در پایان نیز نمونه سلول ها به آزمایشگاه ارسال می گردد تا پس از دو روز نتیجه آن به شما اعلام گردد.

تست HPV

مثبت و منفی بودن نتیجه تست HPV به چه معناست؟

پس از انجام تست HPV، می توانید نتیجه آن را دریافت کنید. اگر نتیجه آزمایش، منفی باشد؛ یعنی شما هیچ نوعی از HPV که منجر به سرطان دهانه رحم شود را ندارید. پس جایی برای نگرانی نیست. اما ممکن است نتیجه آزمایش شما، مثبت باشد. در این صورت، دو حالت وجود دارد. یا سلول های دهانه رحم طبیعی هستند یا نیستند. اگر طبیعی باشند؛ پزشک معمولا آزمایش تکمیلی دیگری تجویز می کند تا دقیق تر متوجه نوع سویه ویروس گردد. چون ممکن است ویروس کم خطر یا پر خطر باشد. در این حالت امکان غربالگری مجدد یک سال بعد هم وجود دارد تا از حذف این ویروس در بدن اطمینان حاصل شود. اگر سلول های دهانه رحم، غیر طبیعی باشند؛ پزشک مورد نظر با استفاده از کولپوسکوپی و به منظور دستیابی به نتایج دقیق تر، از دهانه رحم نمونه برداری می کند. اجرای این فرایند با بیهوشی و با جراحی صورت می گیرد تا مناطقی از دهانه رحم که سلول های غیر طبیعی دارند را بردارد.

پس با توجه به اینکه غربالگری با استفاده از تست HPV، روش مطمئنی برای تشخیص ویروس است؛ باید آن را جدی گرفت.

آزمایشگاه ژنتیک و پاتوبیولوژی رازین کرج ارائه دهنده بهترین خدمات آزمایشگاهی از جمله آزمایش خون بارداری، تیروئید و چکاپ های دوره ای همراه با نمونه گیری رایگان در منزل و جوابدهی آنلاین در خدمت شما