تفسیر آزمایش خون

تفسیر آزمایش خون
Oct 05

برای تفسیر آزمایش خون لازم است معنی و مفهوم گزینه های اختصاری که در آزمایش مشخص شده است را بدانید.

تفسیر آزمایش خون

آزمایش خون که گاهی به آن پانل خون نیز گفته می شود، یک آزمایش از نمونه خون است که برای بررسی موارد مختلف از جمله عملکرد برخی از اندام ها مانند کبد، کلیه ها، تیروئید، قلب، عفونت ها و ... استفاده می شود. همچنین این آزمایش برای شناسایی برخی اختلالات ژنتیکی و ارزیابی سلامت عمومی افراد مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب درباره نحوه تفسیر آزمایش خون صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

آزمایش خون معمولاً از سه آزمایش اصلی زیر تشکیل شده است:

  • شمارش کامل خون
  •  پانل متابولیک
  • پانل چربی

شمارش کامل خون (CBC)

شمارش کامل خون بر روی گلبول های زیر انجام می شود:

  • گلبول های سفید (WBCs)
  • گلبول های قرمز(RBCs)
  •  پلاکت ها

با اندازه‌گیری حجم سلول‌های خون، CBC به پزشک امکان می‌دهد تا سلامت کلی فرد را ارزیابی نماید و شرایط زمینه‌ای مانند لوسمی و کم خونی را بررسی کند.

آزمون های فرعی در CBC عبارتند از:

تعداد گلبول های سفید (WBC)

گلبول های سفید که به نام لکوسیت ها نیز شناخته می شوند، جزء اصلی سیستم ایمنی بدن هستند. تعداد بالای گلبول‌های سفید ممکن است به دلیل عفونت باشد. در حالی که تعداد کم این گلبول ها نشان دهنده بیماری هایی از قبیل HIV، لوسمی، هپاتیت و آرتریت می باشد.

نسبت های نرمال برای هر کدام عبارتند از:

نوتروفیل ها: 40 تا 60 درصد کل

لنفوسیت ها: 20 تا 40 درصد

مونوسیت: 2 تا 8 درصد

ائوزینوفیل: 1 تا 4 درصد

بازوفیل: 0.5 تا 1 درصد

 

تفسیر آزمایش خون

شمارش گلبول های قرمز(RBC)

گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به بافت‌های سراسر بدن می رسانند. شمارش گلبول‌های قرمز نشان دهنده حجم گلبول‌های قرمز در یک فرد است. اگر نتایج شمارش بالاتر یا پایین‌تر از حد طبیعی باشد، می‌تواند نشان دهنده شرایط نامساعدی در بدن فرد باشد.

آزمایش هماتوکریت(Hct)

آزمایش می کند که چه نسبتی از خون از گلبول های قرمز تشکیل شده است و در تشخیص کم خونی، در کنار سایر شرایط پزشکی مفید است.

آزمایش هموگلوبین (Hgb)

هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون موجود است و اکسیژن را از ریه ها به بافت های بدن می فرستد. برای تشخیص دادن کم خونی می توان از آزمایش هموگلوبین استفاده کرد.

آزمون میانگین حجم جسمی (MCV)

حجم متوسط گلبول های قرمز یا فضایی که هر گلبول قرمز پر می کند، از طریق این آزمایش اندازه گیری می شود. نتایجی که در محدوده طبیعی نمی باشند، نشان دهنده کم خونی یا سندرم خستگی مزمن هستند.

 

تفسیر آزمایش خون

میانگین تست هموگلوبین گلبولی (MCH)

آزمایش MCH میانگین هموگلوبینی که در هر گلبول قرمز وجود دارد را نشان می دهد.  مقادیر بالا نشان دهنده کم خونی و مقادیر پایین احتمالا به دلیل سوء تغذیه می باشند.

تست عرض توزیع گلبول قرمز (RDW) یا (RCDW)

این آزمایش توزیع گلبول های قرمز را نشان می دهد. مقادیری که در محدوده طبیعی نیستند به دلایلی مانند کم خونی، سوء تغذیه و بیماری کبد می باشند.

شمارش پلاکت

پلاکت ها به سلول های کوچکی گفته می شود که باعث لخته شدن خون می شوند. این آزمایش مقدار پلاکت های موجود در خون را نشان می دهد. مقادیر بالا نشان دهنده کم خونی، سرطان یا عفونت است.

حجم متوسط پلاکت (MPV)

حجم پلاکت های موجود در خون را نشان می دهد. حجم کم پلاکت می تواند باعث بی نظمی در خونریزی شود، در حالی که حجم پلاکت زیاد می تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.

پانل متابولیک جامع (CMP)

تست پانل متابولیک جامع نشان دهنده موارد زیر است:

  • سطح گلوکز بدن
  • تعادل مایعات
  • الکترولیت ها
  • عملکرد کبد و کلیه

این آزمایش شامل تعدادی آزمون فرعی است که در زیر برخی از آن ها آورده شده است:

تست آلانین آمینوترانسفراز (ALT)

آلانین آمینوترانسفراز یکی از آنزیم های بدن است که توسط سلول های کبد در بدن تولید می شود. مقادیر بالا نشان دهنده آسیب کبدی است.

 

تفسیر آزمایش خون

تست پروتئین کل  در تفسیر آزمایش خون

تست پروتئین کل نسبت دو نوع پروتئین را نشان می دهد:

  • آلبومین
  • گلوبولین

مقادیر پایین پروتئین نشانه اختلالات کبدی و کلیوی و سوء تغذیه هستند. در حالی که مقادیر بالا نشان دهنده التهاب، عفونت یا اختلال مغز استخوان می باشند.

آزمایش نیتروژن اوره خون (BUN)

این آزمایش میزان نیتروژن خون را اندازه می گیرد. مقادیر بالای آن به دلیل آسیب یا بیماری کلیوی است. در حالی که مقادیر پایین آن احتمالا به دلیل سوء تغذیه یا آسیب شدید کبدی می باشد.

آزمایش قند خون ناشتا در تفسیر آزمایش خون

میزان قند خون تحت تاثیر مصرف غذا یا نوشیدنی که اخیرا مصرف کرده اید، قرار می گیرد. بنابراین آزمایش قند خون ناشتا معمولا بعد از حداقل 6 ساعت ناشتا بودن فرد، از وی گرفته می شود. نتایج خارج از محدوده می تواند نشانه دیابت باشد.

تست کلسترول تام

این آزمایش سطح کلی کلسترول  LDL بد و HDL خوب را در خون اندازه گیری می کند.

تست کلسترول HDL

کلسترول HDL که به عنوان کلسترول خوب نیز شناخته می شود، فرد را در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند. سطوح پایین این کلسترول می تواند خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد.

تست کلسترول LDL

کلسترول LDL که تحت عنوان کلسترول بد نیز معرفی می شود در رابطه با بیماری قلبی و گرفتگی عروق است.

تست نسبت کلسترول کل به HDL

محاسبه این نسبت در تشخیص خطر ابتلای فرد به بیماری قلبی کمک کننده است. مقادیر بالا نشان دهنده مشکلات قلبی است.

 

https://ada.com/blood-test-results/

 

آزمایشگاه ژنتیک و پاتوبیولوژی رازین کرج ارائه دهنده بهترین خدمات آزمایشگاهی از جمله آزمایش خون بارداری، تیروئید و چکاپ های دوره ای همراه با نمونه گیری رایگان در منزل و جوابدهی آنلاین در خدمت شما