کیستیک هیگروما چیست؟ آیا باعث سقط جنین می شود؟

کیستیک هیگروما چیست؟ آیا باعث سقط جنین می شود؟
Oct 07

در این مطلب با ما همراه باشید تا هر آنچه نیاز است درباره کیستیک هیگروما و ارتباط آن با سقط جنین بدانید را برایتان بازگو کنیم.

کیستیک هیگروما چیست؟ آیا باعث سقط جنین می شود؟

منظور از کیستیک هیگروما نوعی لنفانژیوم است که به شکل یک توده کیسه مانند پر از آب در زیر پوست مشاهده می شود و در اثر بروز اشکال در تخلیه لنف به وجود می آید. این کیست ها عمدتا در ناحیه سر، گردن و زیر بغل جنین شکل می گیرند زیرا غدد لنفاوی بیشتر در این نواحی قرار دارند. روش تشخیصی این عارضه سونوگرافی است و از نشانه های بارز آن می توان به بزرگ شدن ضخامت پشت گردن جنین اشاره کرد. تشکیل این کیست باید در طی غربالگری سه ماهه اول بارداری شناسایی شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که لنفانژیوم هیگروما تنها مختص جنین نمی باشد و می تواند در نوزادان یا بزرگسالان به صورت اکتسابی و بر اثر عواملی همچون تروما، التهاب و ... نیز رخ دهد. اما آنچه در ادامه این مطلب مورد بررسی قرار می دهیم، کیستیک هیگرومای مرتبط با جنین است.

کیستیک هیگروما

کیستیک هیگروما و سقط جنین

بسته به ناحیه قرارگیری کیست، ممکن است عوارض گوناگونی برای جنین ایجاد شوند. مهمترین و شدیدترین عارضه آن مربوط به مسدود شدن راه هایی هوایی است. عفونت و خونریزی از جمله دیگر عوارضی هستند که ممکن است در اثر کیستیک هیگروما رخ دهند. لنفانژیوم هیگروما همچنین می تواند اثراتی همچون بیماری های قلبی مادرزادی و مشکلات مربوط به سیستم عصبی را بر جای بگذارد یا منجر به اختلال در سیستم تناسلی و ادراری جنین شود.

از طرفی لنفانژیوم هیگروما با افزایش خطر سقط جنین همراه خواهد بود. اغلب کیست های جنینی در نهایت موجب هیدروپس و مرگ جنین می شوند. منظور از هیدروپس، تجمع شدید آب در زیر پوست است که عوارض گوناگونی را به همراه دارد و عملکرد سایر اندام ها را با اختلال مواجه می کند. در صورت مشاهده این عارضه در سونوگرافی غربالگری، نیاز به بررسی کروموزومی جنین وجود دارد. البته ممکن است پیش از شروع بررسی های کروموزومی جنین سقط شود. سقط جنین قطعی نیست و ممکن است نوزاد با کیست متولد شود که بعد از تولد امکان برداشت آن با جراحی وجود دارد.

علل ایجاد کیستیک هیگروما

اگر چه هنوز یک دلیل قطعی و واضح برای ایجاد هیگرومای کیستیک شناخته نشده است اما محققان از 2 عامل مهم زیر به عنوان عواملی که به نظر می رسد در بروز این اختلال نقش داشته باشند یاد می کنند:

  • اختلالات ژنتیکی همچون سندروم ترنر، سندروم نونان، تریزومی 13، 18 و 21 و ... می توانند سبب جهش هایی شوند که در نتیجه آن ها، این کیست ها به وجود بیایند. طبق آمارهای به دست آمده گفته می شود که در حدود 60 درصد مبتلایان، عامل ژنتیکی باعث بروز این عارضه می شود.
  • عوامل محیطی مثل عفونت های ویروسی، مصرف مواد مخدر و سیگار و نوشیدن الکل در دوران بارداری نیز می تواندن در ایجاد این کیست ها در جنین موثر باشند.

کیستیک هیگروما و سقط جنین

تشخیص

همانطور که گفته شد، تشخیص لنفانژیوم هیگروما تا قبل از تولد به کمک سونوگرافی انجام می شود. در هفته 15 تا 20 بارداری نیز می توان با گرفتن آزمایش خون و اندازه گیری آلفا فتوپروتئین، به صحت تشخیص پی برد. توجه داشته باشید که وجود اختلالات غیرطبیعی کروموزومی در جنین نشان دهنده احتمال بالای ابتلا به هیگرومای کیستیک است. بنابراین در این موارد نیاز است که جنین از این نظر به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. پس از تولد نیز معاینه فیزیکی کیست به همراه سونوگرافی یا MRI به پزشک در تشخیص صحیح کمک می کند.

درمان لنفانژیوم هیگروما

جراحی و برداشت ضایعه به عنوان درمان انتخابی لنفانژیوم هیگروما شناخته می شود. البته نحوه درمان به نوع و وخامت این کیست وابسته است و در هر فرد متفاوت می باشد. در برخی از موارد به هیچ درمانی نیاز نیست و کیست به طور خود به خود از بین می رود. در حالی که در برخی از افراد دیگر، ممکن است کیست پس از جراحی مجددا عود کند. به جز جراحی می توان از موارد زیر نیز به عنوان درمان های هیگرومای کیستیک نام برد:

  • درناژ از راه پوست (تخلیه کردن مایع کیست)
  • اسکلروتراپی (تغییر مسیر مایع کیست در بدن)
  • لیزر درمانی و برداشتن کیست با استفاده از لیزر
  • کوچک کردن اندازه کیست

درمان های دیگری همچون موارد زیر نیز وجود دارند اما احتمال موفقیت آن ها کمتر است.

  • استفاده از داروهای شیمی درمانی
  • تزریق داروهای اسکلروز کننده
  • پرتو درمانی
  • مصرف استروئیدها

لنفانژیوم هیگروما

پیشگیری

از آنجا که یکی از عوامل مهم ابتلای جنین به کیستیک هیگروما مربوط به عوامل محیطی و نحوه زندگی مادر است، بهتر است بانوان باردار از رفتارهای پر خطری همچون مصرف الکل، مواد مخدر و ... خودداری کنند. همچنین باید غربالگری های بارداری به صورت مرتب و در زمان مشخص شده انجام شوند تا در صورت تشخیص مشکل، راه های درمانی به سرعت طی شوند و تا حد امکان از مرگ جنین پیشگیری شود. انجام آزمایشات ژنتیکی لازم و مشورت با پزشک پیش از بارداری برای درک احتمال داشتن فرزندی با بیماری ژنتیکی نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

آزمایشگاه ژنتیک و پاتوبیولوژی رازین کرج ارائه دهنده بهترین خدمات آزمایشگاهی از جمله آزمایش خون بارداری، تیروئید و چکاپ های دوره ای همراه با نمونه گیری رایگان در منزل و جوابدهی آنلاین در خدمت شما