تاثیر هورمون HCG در آزمایش خون بارداری

تاثیر هورمون HCG در آزمایش خون بارداری
Oct 07

به کمک آزمایش خون بارداری شما می توانید به باردار بودن خود پی ببرید. نتیجه مثبت حاصل از آزمایشات حاکی از باردار بودن فرد است.

به کمک آزمایش خون بارداری شما می توانید به باردار بودن خود پی ببرید. در این آزمایش سطح هورمون HCG در باردار بودن یا نبودن فرد حائز اهمیت است.   

آزمایش خون بارداری چیست؟

آزمایش خون بارداری راهی برای تعیین باردار بودن شماست. اگر جواب آزمایش بارداری مثبت باشد به این معنی است که باردار هستید. اگر جواب آزمایش منفی باشد، به این معنی است که شما باردار نیستید. تست هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG)، هورمونی که فقط در طول بارداری در بدن تولید می شود، برای تشخیص بارداری به کار می رود. این آزمایش‌ها می‌توانند از ادرار یا خون برای بررسی HCG استفاده کنند. تست های بارداری خانگی که از ادرار شما استفاده می کنند رایج ترین نوع هستند. در صورت استفاده صحیح، تست های بارداری خانگی 99 درصد دقیق هستند.

آزمایش های خون به ندرت انجام می شود زیرا گران هستند و نتایج مشابه آزمایش ادرار را دارند. این نوع تست بارداری با استفاده از نمونه کوچکی از خون از ورید بازوی شما انجام می شود. آزمایش خون بارداری نه تنها تشخیص می دهد که آیا هورمون بارداری در بدن شما وجود دارد یا خیر، بلکه می تواند میزان وجود این هورمون را نیز تعیین کند.

 

تشخیص بارداری با هورمون HCG

تست خون برای خانم های باردار ممکن است در شرایط خاصی انجام شود، مثلا افرادی که تحت درمان های ناباروری قرار دارند یا وقتی که پزشک متخصص احتمال می دهد که مشکلی در تست خانگی شما وجود دارد. این آزمایش‌ خون، چون قادر است سطوح بسیار کمی از HCG را تشخیص دهد نسبت به آزمایش‌ ادرار تا حدودی حساس‌تر می باشد. این بدان معناست که در اوایل بارداری یعنی 7-10 روز پس از لقاح به کمک آزمایش خون می توان به پاسخ دقیق تری رسید. نتیجه آزمایش ممکن است به مدت چند ساعت تا دو روز زمان ببرد. پزشک متخصص از آزمایش خون بارداری جهت مقایسه سطوح HCG استفاده می نماید. در هفته های اول بارداری سطح HCG اصولا هر دو روز یک بار تا دو برابر افزایش می یابد. اگر سطح آن تغییر و افزایش نیابد، ممکن است حاکی از وجود مشکل در بارداری شما باشد. همچنین سطح بسیار بالای HCG احتمال دارد دو قلو زایی یا وجود مشکل در بارداری را بیان کند.

 

چه زمانی جواب آزمایش خون بارداری مثبت است؟

احتمال بارداری با آزمایش خون منفی زمانی رخ می دهد که آزمایش خون خیلی زود انجام شود. هورمون hCG تنها پس از یک یا دو هفته پس از بارداری در خون ظاهر می شود. به همین دلیل، اگر زنی به شدت معتقد باشد که باردار است اما آزمایش خون منفی شود، پزشک ممکن است چند روز دیگر آن را تکرار کند. باید بدانید اگر حاملگی خارج از رحم داشته باشید، جواب آزمایش بارداری مثبت خواهید بود. گاهی اوقات به صورت نادر، نتیجه تست می تواند مثبت کاذب باشد. این حالت در صورتی اتفاق می افتد که حاملگی شیمیایی را تجربه کنید یا مدت کوتاهی پس از چسبیدن تخمک بارور شده به دیواره رحم، بارداری را از دست بدهید.

در صورتی که جواب آزمایش خون بارداری مثبت بود باید یکسری نکات را در طول دوران بارداری رعایت کنید. مطمئن شوید که عادات سالمی مانند عدم مصرف الکل یا سیگار کشیدن حین بارداری را دنبال خواهید کرد. همچنین ممکن است لازم باشد میزان کافئین مصرفی روزانه خود در زمان بارداری را نیز به حداقل برسانید.

 

آزمایش غربالگری چیست؟

آزمایشات غربالگری جهت تشخیص اختلالات ژنتیکی در افرادی که علائم بیماری را نشان نمی دهند، انجام می شود. تشخیص زودهنگام و تغییر سبک زندگی جهت درمان و کاهش خطر ابتلا به بیماری مؤثر است.

 

آزمایش قند بارداری

آزمایش قند بارداری یا تست غربالگری گلوکز، آزمایشی است که واکنش بدن شما به گلوکز را اندازه گیری می کند. به طور خاص، پس از مصرف یک نوشیدنی شیرین، خون شما را اندازه گیری می کند تا ببیند چه مقدار گلوکز در خون شما وجود دارد. این آزمایش معمولا بین هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری انجام می شود. به شما یک محلول 50 گرمی گلوکز داده می شود که باید ظرف پنج دقیقه مصرف شود. یک ساعت پس از پایان نوشیدن نوشیدنی، نمونه خون از ورید بازوی شما گرفته می شود و سطح گلوکز آنالیز می شود. اگر نتیجه آزمایش غیرطبیعی باشد، یک آزمایش تأییدی اضافی به نام آزمایش قند سه ساعته به شما داده می شود. برخلاف اولین آزمایش تحمل گلوکز که برای اهداف غربالگری است، آزمایش سه ساعته ابزاری برای تشخیص دیابت بارداری است.

آزمایشگاه ژنتیک و پاتوبیولوژی رازین کرج ارائه دهنده بهترین خدمات آزمایشگاهی از جمله آزمایش خون بارداری، تیروئید و چکاپ های دوره ای همراه با نمونه گیری رایگان در منزل و جوابدهی آنلاین در خدمت شما