بررسی MCH در آزمایش خون

بررسی MCH در آزمایش خون
Oct 08

MCH در آزمایش خون یکی از پارامترهای مربوط به خون می باشد که می توان بیماری هایی مثل کم خونی را با توجه به آن تشخیص داد.

توضیحاتی در مورد MCH در آزمایش خون

آزمایش خون یکی از رایج ترین آزمایش هایی می باشد که افراد مختلف برای تشخیص بیماری های گوناگون و پیدا کردن راهی برای درمان بیماری آن را انجام می دهند. آزمایش خون توسط کارشناسان و متخصصان آموزش دیده در رشته علوم آزمایشگاهی انجام می شود. یک سری پارامترها در آزمایش خون مورد بررسی قرار می گیرند که هر کدام با علائم اختصاری مشخص می شوند. آشنایی با علائم اختصاری می تواند نقش تعیین کننده ای در تفسیر آزمایش داشته باشد. MCH یکی از این علائم اختصاری به شمار می رود.

MCH در آزمایش خون نشان دهنده تعداد هموگلوبین های موجود در گلبول های قرمز خون می باشد. هر گلبول قرمز از تعدادی هموگلوبین تشکیل می شود. اگر میزان هموگلوبین ها در هر گلبول قرمز کاهش یا افزایش یابد، نشان دهنده مشکلاتی در عملکرد بدن می باشد. تشخیص صحیح تعداد هموگلوبین به پزشک متخصص کمک می کند تا بتواند با داروهای مناسب سطح هموگلوبین را به حد نرمال برساند. با توجه به اینکه بیماری های مختلفی ممکن است سبب کاهش یا افزایش سطح هموگلوبین در خون شوند، انجام آزمایش به صورت دوره ای برای همه افراد ضروری به نظر می رسد.

MCH در آزمایش خون

مقدار مجاز برای MCH در آزمایش خون چقدر است؟

مقدار مجاز برای MCH در آزمایش خون مثل سایر پارامترهای موجود در آزمایش خون دارای یک بازه مشخص می باشد. این بازه دارای یک مقدار حداقل و یک مقدار حداکثر می باشد. اگر عددی که پس از تحلیل فنی آزمایش به آمده کمتر از حداقل مقدار مجاز و یا بیشتر از مقدار حداکثری مشخص شده باشد، باید با کمک داروهای تجویز شده توسط پزشک مقدار آن را به حد نرمال رساند. حداقل مقدار مشخص شده برای MCH در آزمایش خون 27.5 و حداکثر مقدار مجاز برای MCH نیز 33.2 می باشد. واحد اندازه گیری برای این پارامتر پیکوگرم می باشد.

آزمایش خون

علت پایین آمدن هموگلوبین در خون

اگر MCH در آزمایش خون پایین تر از 27.5 باشد، به این معنی است که میزان هموگلوبین در گلبول های قرمز کاهش یافته است. یکی از دلایل اصلی که باعث کاهش MCH می شود، کم خونی است. کم خونی انواع مختلفی دارد که در اینجا منظور از کم خونی همان کمبود آهن یا فقر آهن می باشد. البته در برخی موارد که احتمال آن بسیار کمتر می باشد، دلیل پایین آمدن MCH بیماری تالاسمی است.

علائم پایین آمدن MCH در آزمایش خون

پایین آمدن MCH در آزمایش خون با علائمی همراه است. بهتر است این علائم را به خوبی بشناسید تا حتی قبل از تعیین نتیجه آزمایش نیز بتوانید این مشکل را تا حدودی تشخیص دهید. تنگی نفس را می توان اولین و شایع ترین علامت پایین بودن MCH دانست. معمولا درد در قفسه سینه و تپش قلب نیز با پایین آمدن MCH در آزمایش خون خود را نشان می دهند. از علائم دیگری که می توان به آن اشاره کرد می توان خستگی مفرط را نام برد. رنگ پریدگی یا زرد شدن پوست از دیگر علائم پایین آمدن MCH به شمار می رود. برخی از افراد در چنین مواقعی با سردرد نیز مواجه می شوند.

تفسیر آزمایش

علت بالا رفتن MCH در آزمایش خون

بالا رفتن MCH در آزمایش خون هم می تواند به دلیل کم خونی باشد. البته در این مورد کم خونی ناشی از فقر ویتامین B می باشد. کمبود ویتامین B12 و فولات بیشتر از سایر موارد می توانند سبب بالا رفتن MCH در آزمایش خون شوند. بدین ترتیب بهتر است در رژیم غذایی خود مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B را بگنجانید تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری شود.

علائم و نشانه های بالا بودن MCH

یکی از علائم و نشانه های MCH در آزمایش خون تنگی نفس و همچنین درد در قفسه سینه می باشد. علاوه بر این موارد ضعف بدنی یا خستگی نیز می تواند نشان دهنده بالا بودن MCH باشد. سردرد و رنگ پریدگی از دیگر نشانه های بالا بودن MCH می باشند.

برای تنظیم شدن MCH در آزمایش خون چکار کنیم؟

یکی از بهترین راهکارها برای درمان کاهش یا افزایش MCH در آزمایش خون ، مصرف غذاهای غنی از آهن می باشد. علاوه بر مواد غذایی می توان از مکمل های حاوی آهن نیز استفاده کرد. تزریق ویتامین B12 نیز از دیگر روش های درمانی بوده که می تواند به از بین رفتن کم خونی و تنظیم شدن MCH در آزمایش خون کمک کند. درمان سریع و به موقع قطعا می تواند از درمان همراه با تاخیر موثر تر باشد. بدین ترتیب هر چقدر تشخیص و درمان سریع تر و در مدت زمان کوتاه تری انجام شوند، نتیجه ای که حاصل می شود امیدوارکننده تر می باشد. امیدواریم با مواردی که در این مطلب به آنها اشاره شد شما نیز جزو افرادی باشید که آزمایش خود را با دقت و بدون خطا تفسیر کرده تا از این طریق به سلامتی خود کمک بزرگی کرده باشید. البته فراموش نکنید که تفسیر آزمایش و مصرف دارو باید حتما زیر نظر پزشک انجام شود.

آزمایشگاه ژنتیک و پاتوبیولوژی رازین کرج ارائه دهنده بهترین خدمات آزمایشگاهی از جمله آزمایش خون بارداری، تیروئید و چکاپ های دوره ای همراه با نمونه گیری رایگان در منزل و جوابدهی آنلاین در خدمت شما