آشنایی با سندروم نفروتیک کلیه

آشنایی با سندروم نفروتیک کلیه
Oct 08

سندروم نفروتیک کلیه از اختلالات کلیه به شمار می رود که به دلیل آسیب به عروق خونی کلیه پروتئین زیادی از فرد دفع می شود.

 

سندروم نفروتیک کلیه چیست؟

سندروم نفروتیک کلیه، یکی از اختلالات کلیه است که باعث می شود تا بدن انسان پروتئین زیادی را در هنگام ادرار کردن دفع کند. کلیه های انسان که وظیفه تصفیه جریان خون از مواد مضر و خارج سازی آب اضافی را دارند، در برخی موارد ممکن است دچار آسیب هایی شوند. در هنگام بروز سندروم نفروتیک، عروق خونی که دارای اندازه های بسیار کوچکی هستند و اطراف لوله های نفرون (ادرار ساز) را احاطه کرده اند، دچار آسیب می شوند. این آسیب باعث می شود تا تبادل مواد بین این عروق و لوله های نفرون به درستی صورت نگرفته و پروتئین های زیادی از بدن انسان دفع شوند.

اولین وضعیتی که سندروم نفروتیک کلیه باعث آن می شود، ادم و یا تورم ناحیه پا به خصوص مچ پا است. این وضعیت می‌تواند خطر های دیگری را نیز ایجاد کند.

برای درمان سندروم نفروتیک کلیه، روش های مختلفی وجود خواهند داشت که از جمله آنها می توان به مصرف دارو و درمان عامل ایجاد کننده آن اشاره نمود. این سندروم در صورت ادامه داشتن میتواند خطرهای بزرگتری را در بدن فرد مبتلا ایجاد نماید. چنین امری باعث می‌شود تا مراجعه به پزشک و تسریع در شروع روند درمانی اهمیت بسیار زیادی داشته باشد‌. در این مقاله می خواهیم شما را با علائم، علل احتمالی، عوامل خطرساز و عوارض سندروم نفروتیک کلیه آشنا کنیم. در این صورت اگر قصد آشنایی بیشتر با این بیماری خطرناک را دارید، مطالعه ادامه این مطلب به شما توصیه می شود.

سندروم نفروتیک کلیه.

 

علائم سندروم نفروتیک کلیه.

سندروم نفروتیک کلیه دسته مختلفی از علائم را می تواند در جای جای بدن انسان ظاهر کند. با این حال، رایج ترین علائم و نشانه هایی که فرد مبتلا به سندروم نفروتیک با آن‌ها مواجه می‌شود، شامل موارد زیر است.

  • تورم شدید یا ادم در ناحیه پا و اطراف چشم.
  • در وضعیت های شدید، وجود خون در ادرار.
  • ادرار کف آلود، در نتیجه وجود پروتئین اضافی در ادرار شما.
  • افزایش وزن به دلیل تجمع زیاد مایعات در داخل بدن.
  • ضعف و خستگی.
  • کاهش میل به مصرف غذا و مایعات.

 

چه زمانی باید به فکر مراجعه به پزشک باشیم؟

با وجود اینکه برخی از علائم و نشانه های اشاره شده در قسمت قبلی، به تنهایی نشان دهنده سندروم نفروتیک کلیه نمی باشند، اما تجمیع دو یا چند مورد از این علائم می تواند خطرساز باشد. در صورتی که برخی از این علائم را در خود حس می کنید، مراجعه به پزشک جهت اطمینان و بررسی‌های بیشتر به شما توصیه خواهد شد. پزشک با انجام برخی آزمایش ها و تست های تشخیصی از وجود و یا عدم وجود سندروم نفروتیک کلیه اطمینان حاصل خواهد کرد. این امر باعث می‌شود تا در صورت نیاز، مراحل درمان صورت بگیرد.

سندروم نفروتیک.

 

پاتوفیزیولوژی و یا علت ایجاد سندروم نفروتیک کلیه.

سندروم نفروتیک کلیه معمولاً در اثر ایجاد آسیب به خوشه های عروق اطراف کلافک یا گلومرول رخ می دهد‌. گلومرول نقطه ای در لوله های نفرون کلی است که در فیلتر نمودن خون شما نقش مهمی را ایفا می کند. در اینجا مواد غیر ضروری به عنوان مواد دفعی از بدن به صورت ادرار دفع می شوند. در کنار آن گلومرول باعث می‌شود تا مواد مهمی همچون پروتئین خون مثل آلبومین به عنوان ماده دفعی از بدن خارج نشود. با این حال اگر گلومرول آسیب دیده باشد، بروز سندروم نفروتیک کلیه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 

عوارض سندروم نفروتیک کلیه.

سندروم نفروتیک اولیه می‌تواند عوارض مختلفی را بر روی دستگاه های مختلف بدن داشته باشد. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

 

لخته شدن خون.

تصفیه نامناسب خون بدن به دلیل مشکلات سیستم کلیوی باعث می‌شود تا دستگاه گردش خون پروتئین های لازم برای جلوگیری از لخته شدن را از دست بدهد. در چنین شرایطی احتمال لخته شدن خون بسیار بالا می‌رود.

 

حجم بالای چربی خون.

کلسترول و تری گلیسیرید خون بالا از عوارض سندروم نفروتیک کلیه به حساب می آید. یکی از علل آن می تواند کاهش سطح آلبومین خون باشد.

 

سوء تغذیه.

وجود بیماری نفروتیک کلیه به دلیل از دست دادن ذاتی سطح پروتئین بدن، باعث ضعیف تر شدن آن خواهد شد. با این حال در چنین شرایطی، فرد مبتلا تمایل کمتری به مصرف غذا خواهد داشت. چنین امری سبب می‌شود تا پروتئین های از دست داده شده نیز جایگزین نشده و وضعیت بیمار رو به وخامت برود‌.

 

فشار خون بالا.

فشار خون بالا یکی دیگر از عوارض سندروم نفروتیک کلیه به دلیل تجمع مایعات اضافی در بدن، به حساب می آید.

 

آسیب حاد کلیوی.

اگر کلیه شما به دلیل آسیب گلومرول ها، توانایی فیلتراسیون خود را از دست بدهد، چنین امری، تجمع مواد زائد در کلیه را سبب می شود. در چنین شرایطی، فرد مبتلا ممکن است نیاز به دیالیز پیدا کند.

 

آسیب های مزمن کلیوی.

ابتلای فرد به سندروم نفروتیک کلیه می تواند باعث بروز آسیب های دراز مدت و کاهش عملکرد کلیه بشود. چنین مواردی می تواند در دراز مدت نیاز به دیالیز و پیوند کلیه را توجیه‌پذیر نماید.

مراجعه به پزشک.

 

درمان سندروم نفروتیک کلیه.

به طور کلی، روش درمانی توصیه شده برای درمان سندروم نفروتیک کلیه شامل درمان هر یک از عوامل ایجاد کننده سندروم نفروتیک است. پزشک شما ممکن است با توجه به وضعیتی که در آن قرار دارید، یکی از درمان های زیر را توصیه نماید.

  • داروهای ضد فشار خون.
  • داروهای مدر یا ادرار آور ( دیورتیک ها).
  • داروهای کاهش دهنده سطح کلسترول خون، موسوم به استاتین ها.
  • رقیق کننده های خون یا ضد انعقاد ها همچون آرین و وارفارین.
  • داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی همچون کورتون ها.

درمان سندروم نفروتیک کلیه.

 

سخن پایانی.

در این مقاله درباره سندروم نفروتیک کلیه و عوامل ایجاد کننده و عوارض و نحوه درمان آن صحبت کردیم. در پایان در صورتی که چنین تظاهراتی را در خود و یا اطرافیانتان مشاهده نمودید، در اسرع وقت نسبت به ویزیت توسط یک پزشک متخصص اقدام نمایید. همواره این نکته خاطرتان باشد که تشخیص سریع یک بیماری باعث افزایش احتمال موفقیت در درمان آن خواهد شد.

آزمایشگاه ژنتیک و پاتوبیولوژی رازین کرج ارائه دهنده بهترین خدمات آزمایشگاهی از جمله آزمایش خون بارداری، تیروئید و چکاپ های دوره ای همراه با نمونه گیری رایگان در منزل و جوابدهی آنلاین در خدمت شما