آزمایش های تشخیص روماتیسم

آزمایش های تشخیص روماتیسم
Oct 08

روماتیسم یکی از بیماری های خود ایمنی می باد. تست های مختلفی از جمله RF، crp، esr و cbc برای تشخیص این بیماری به کار برده می شود

روماتیسم چیست؟

روماتیسم یک مشکل مفصلی بوده که با درد شدید مفاصل خود را نشان می دهد. آرتریت روماتوئید نه تنها مفاصل، بلکه می تواند بافت همبند را نیز درگیر کند. این بیماری با آرتروز که در اثر اصطکاک مفاصل ایجاد می شود؛ متفاوت است. در روماتیسم، مشکل اصلی بدن یک اختلال خود ایمنی می باشد. در اختلال های خود ایمنی بدن فرد بافت های خودی را به عنوان بیگانه تشخیص می دهد. در نتیجه این تشخیص اشتباه، خود بدن به آن بافت حمله کرده و این گونه بدن دچار آسیب می شود. اگر بخواهیم در خصوص علائم این بیماری توضیح دهیم باید بگوییم که از جمله مهم ترین نشانه هایی که این بیماری دارد؛ خشکی صبحگاهی می باشد. در صبح، مفاصل خشک بوده و دردناک هستند. همچنین در این بیماری مفاصل حالت ورم کرده دارند. از جمله ریسک فاکتور های این بیماری، سیگار کشیدن و اضافه وزن است. طبق یافته های پزشکی این بیماری به ژنتیک افراد مربوط می باشد.

 

آزمایش های تشخیص روماتیسم

اولین گام برای تشخیص بیماری روماتیسم انجام آزمایش های مختلف می باشد. تست ها و آزمایش های گوناگونی از طرف پزشک، برای تشخیص این بیماری درخواست می شود. تمامی این آزمایش ها در کنار هم به عنوان معیار تشخیص بیماری آرتریت روماتوئید استفاده می شوند. تشخیص به موقع و صحیح، اهمیت بسیاری در روند درمان دارد. تست های آزمایشگاهی باید با حساسیت بالا انجام شوند؛ در غیر این صورت ممکن است در روند تشخیص بیماری مشکلاتی به وجود بیاید.

 

تست cbc  برای تشخیص روماتیسم

یکی از رایج ترین تست های که هر پزشک برای شما درخواست می دهد تستی cbc  می باشد. منظور از cbc  شمارش سلول های خونی است. در این تست از نمونه خون کامل استفاده شده و دستگاه سل کانتر تمام سلول های خونی را می شمارد. مقدار هموگلوبین و همچنین هماتوکریت به تشخیص آرتریت روماتوئید کمک می کند. کم خونی یکی از عوارضی می باشد که می تواند در آرتریت روماتوئید به وجود بیاید. البته تست cbc  به هیچ وجه به تنهایی نمی تواند کمکی به تشخیص قطعی آرتریت روماتوئید بکند؛ بلکه باید تست های بیشتری برای تشخیص بیماری انجام شود.

 

 


آرتریت روماتوئید

 

تست esr

یکی دیگر از تست های درخواستی برای بیماران مشکوک به روماتیسم تست esr  می باشد. این تست برای تشخیص وجود التهاب استفاده می شود. وجود پروتیئن های التهابی در خون، سبب می شوند سرعت رسوب گلبول قرمز بیشتر شود. در این تست میزان و سرعت رسوب خون را بررسی کرده و نتایج را به پزشک گزارش می کنند. هر چه میزان رسوب در زمان مشخص بیشتر باشد نشان از وجود پروتئین های التهابی بیشتر است.

 

تست crp  

تست crp  یکی دیگر از تست های روتین درخواستی برای تشخیص بیماری های التهابی می‌ باشد. پروتئین سی یک پروتئین می باشد که در فاز التهاب مقدار آن افزایش پیدا می کند. این پروتئین از کبد ساخته شده و به خون وارد می شود. تست crp حساسیت بیشتری نسبت به تست esr  برای تشخیص عفونت دارد.‌  البته نکته بسیار مهم در خصوص پروتیئن واکنشی سی یا esr  این است که این تست ها، جز تست های قطعی و اختصاصی نیستند. بعضی تست ها در آزمایشگاه جز تست های اختصاصی هستند. نتایج این گونه است ها به طور ویژه و مستقیم، می تواند به تشخیص بیماری کمک کند. اما بعضی تست ها در آزمایشگاه، جز تست های غربالگری هستند.  مثبت شدن این تست ها برخلاف تست های اختصاصی نمی تواند معیاری برای تشخیص قطعی باشد. تستcrp  نیز جز تست های اختصاصی نیستند و هر نوع التهابی می تواند سبب مثبت شدن آن شود. به طور مثال عفونت های باکتریایی نیز بر روی این تست اثر مستقیم دارند.

 

تست اختصاصی تشخیص روماتیسم

تست RF ، تست اختصاصی تشخیص روماتیسم می باشد. همان طور که گفته شد بیماری آرتریت روماتوئید، یک بیماری خود ایمنی می باشد. یعنی در این بیماری، اتو آنتی بادی به بافت های بدن متصل شده و این گونه سبب بروز مشکل می شوند. این اتو آنتی بادی از نوع Igm  می باشد و اندازه گیری آن برای تشخیص روماتیسم به کار برده می شود. هر چه شدت بیماری آرتریت روماتوئید بیشتر باشد میزان فاکتورRF  در بدن بیماران بیشتر خواهد بود. هر چند این تست اختصاصی می باشد اما اختصاصی بودن آن صد درصد نیست.

 

 

تشخیص آرتریت روماتوئید

 بعضی از افراد ممکن است به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا باشند اما میزان فاکتور RF  در بدن آن ها افزایش قابل توجه ای نداشته باشد. تست های دیگر و وضعیت بالینی می تواند معیاری برای تشخیص باشد. نکته دیگر این است که این افزایش فاکتورRF ، همیشه نشان دهنده بیماری آرتریت روماتوئید نیست. میزان این فاکتور در بیماری های مانند لوپوس، هپاتیت و سرطان خون نیز افزایش پیدا می کند. پزشک با توجه به وضعیت بیمار و قرار دادن تست های مختلف در کنار یکدیگر، می تواند تشخیص قطعی دهد و سپس درمان را برای بیماران شروع کند. پس از دریافت دارو، ممکن است نیاز باشد با تست های آزمایشگاهی وضعیت بیمار پایش شده تا اثر گذاری دارو ها مشخص شود.

آزمایشگاه ژنتیک و پاتوبیولوژی رازین کرج ارائه دهنده بهترین خدمات آزمایشگاهی از جمله آزمایش خون بارداری، تیروئید و چکاپ های دوره ای همراه با نمونه گیری رایگان در منزل و جوابدهی آنلاین در خدمت شما