آشنایی با بیماری ضعف عضلانی

آشنایی با بیماری ضعف عضلانی
Oct 28

در این محتوا قصد داریم در مورد بیماری ضعف عضلانی، علل ایجاد آن و راه های درمان این بیماری توضیحاتی ارائه دهیم.

بیماری ضعف عضلانی

یکی از رایج ترین بیماری هایی که در سال های اخیر گریبانگیر افراد زیادی در جامعه شده است، بیماری ضعف عضلانی می باشد. چنانچه فرد در استفاده از عضلات خود برای حرکت و انجام کارها با مشکل مواجه شود، می توان گفت که به ضعف عضلانی دچار شده است. به عبارت دیگر، کاهش قدرت و ناتوانی در حرکت، شایع ترین نشانه های این نوع بیماری می باشند. ضعف عضلانی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بطور مثال، ضعف عضلانی می تواند ناشی از خستگی مزمن و یا کوفتگی باشد. در این شرایط، عضله ضعیف نبوده و هنوز هم قادر به انجام کار خود می باشد؛ اما به تلاش بیشتری از سوی بدن نیاز خواهد داشت. اختلالات خواب، بیماری های مزمن قلبی، افسردگی و بیماری های کلیوی، از جمله عواملی هستند که می توانند این حالت را در افراد تشدید کنند.

گاهی ممکن است بیماری ضعف عضلانی به دلیل وجود یک بیماری جدی در فرد رخ دهد. در این حالت، حجم عضله به مرور زمان کمتر شده و توانایی طبیعیِ خود را در انجام کارها از دست خواهد داد. یکی از شرایطی که عضله را با ضعف و کاهش حجم روبرو می کند، سکته مغزی می باشد. دیستروفی عضلانی نیز، حالت دیگری بوده که قدرت عضلات بدن را کاهش می دهد. علاوه بر این، بارداری، دیابت، کم خونی، بیماری شریانی محیطی، نداشتن تحرک کافی، افزایش سن و وجود انواع عفونت های ریوی و کلیوی در بدن، می توانند از دیگر دلایل ابتلای افراد به بیماری ضعف عضلانی باشند. 

عوارض این بیماری

بیماری ضعف عضلانی نیز مانند هر نوع بیماریِ دیگری دارای عوارضی برای بدن می باشد. مهمترین عارضه ای که پس از ابتلا به این بیماری، بدن با آن درگیر می شود، تحلیل عضلات می باشد. ضعیف شدن عضلات موضوع رنج‌آوری بوده که با گذشت زمان، کل بدن را فرا می گیرد. علاوه بر این، عوارضی مانند لرزش بدن در هنگام حرکت، بی حالی و خستگی شدید نیز، در این نوع بیماری، طبیعی می باشد. پس از آن، فرد دیگر قادر نخواهد بود که امور روزانه خود را به تنهایی انجام دهد و ضعفِ کل بدن را تجربه خواهد کرد. همچنین، در برخی افراد، علائمی مانند آنفولانزا رخ داده و فرد با تاخیر یا کندی در حرکت مواجه می شود. بعلاوه، اسپاسم و گرفتگی عضلات نیز از دیگر عوارض این نوع بیماری در بین افراد می باشد.

درمان بیماری ضعف عضلانی

یکی از درمان هایی که برای بیماری ضعف عضلانی در نظر گرفته می شود، فیزیوتراپی است. تمریناتی که فیزیوتراپیست ها برای افراد در نظر می گیرند، به بهبود وضعیت جسمانی آنها کمک می کند. کار‌درمانی، دومین درمانی بوده که برای بیماری های عضلانی به افراد پیشنهاد می شود. متخصصین کار‌درمانی می توانند به افراد کمک کنند تا توان عضلانی خود را بازیابی کرده، ضعف عضلات را از بین برده و عضلات خود را تقویت کنند. همچنین، با کار‌درمانی می توان مهارت های حرکتی را در افراد ایجاد نمود و درد را به طور چشمگیری کاهش داد.

تجویز داروهای مختلف توسط پزشک متخصص، درمان دیگری بوده که برای افراد مبتلا به بیماری های عضلانی در نظر گرفته می شود. البته در مواردی که ضعف عضلانی ناشی از یک بیماری خاص باشد، فرد باید با مصرف داروهای مخصوصِ بیماری خود، ابتدا بیماری و سپس ضعف عضلانی را کنترل کند. مسکن هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن می توانند از جمله داروهایی باشند که بدون نسخه برای تسکین درد عضلات بکار می روند. علاوه بر مواردی که ذکر شد، تغییر در رژیم غذایی نیز می تواند به درمان بیماری ضعف عضلانی کمک کند. بطور مثال، مصرف مکمل هایی مانند کلسیم، اکسید پتاسیم و اکسید منیزیم بسیار مفید می باشند. 

درمان ضعف عضلات با ورزش

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به دلیل تحرک کم به بیماری ضعف عضلانی دچار شده اید، ورزش کردن می تواند بهترین راه برای درمان این بیماری باشد. دمبل زدن، یکی از تمریناتی بوده که می تواند منجر به تقویت عضلات شما شود. همچنین، دوچرخه سواری، پیاده روی در تپه و بالا رفتن از پله ها، به دلیل درگیر کردن ماهیچه ها و عضلات مختلف، می تواند به قوی شدن این عضلات کمک بسیاری کند. بعلاوه، انجام تمرینات ورزشی با کش های مقاومتی نیز، تمرین موثرِ دیگری بوده که برای درمان بیماری های عضلانی مورد استقبال قرار می گیرد.

آزمایشگاه ژنتیک و پاتوبیولوژی رازین کرج ارائه دهنده بهترین خدمات آزمایشگاهی از جمله آزمایش خون بارداری، تیروئید و چکاپ های دوره ای همراه با نمونه گیری رایگان در منزل و جوابدهی آنلاین در خدمت شما