بیماری تیفوس در انسان

بیماری تیفوس در انسان
Oct 27

بیماری تیفوس یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که در مناطق کم برخوردار از نظر بهداشتی بسیار شایع است.

بیماری تیفوس در انسان

یکی از بیماری هایی که بیشتر در مناطق سرد شایع می باشد، تیفوس است. بیماری تیفوس یک بیماری مشترک بین انسان ها و حیوانات می باشد. این بیماری توسط موش، شپش و کنه به انسان منتقل می شود. تیفوس شپشی در مکان هایی که مردم به بهداشت اهمیت نمی دهند و شپش شایع است، فراوان تر می باشد. این بیماری از نوع شپشی در صورت بروز به صورت همه گیر پدیدار می شود. بیماری تیفوسی که از طریق موش منتقل می شود از نوع شپشی خفیف تر است. این نوع از بیماری بصورت بومی یا آندمیک می باشد. آندمیک یعنی اینکه به دلیل شرایط خاص بوم شناسی یک منطقه، این بیماری در آنجا شایع می شود. تیفوس موشی بیشتر در مناطقی که موش های فراوانی وجود دارند و بیشتر در فصل پاییز، پدیدار می شود.

تیفوس شپشی

تیفوس شپشی همانطور که از نامش پیداست از طریق شپش سر و شپش بدن به انسان منتقل می شود. این موجود خونخوار است. هنگامی که شپش از خون فرد بیمار تغذیه کند، ناقل بیماری می شود. برعکس تصور ما انسان از طریق گزش آلوده به تیفوس نمی شود. از راه های انتقال تیفوس، خراشیدن پوست و تلقیح مدفوع آلوده شپش به خود است. توجه کنید که هرگز شپش را روی بدن خود نکشید؛ زیرا اگر شپش آلوده باشد باعث انتقال بیماری به بدن شما می شود. به این موضوع هم توجه کنید که استنشاق شپش آلوده هم می تواند باعث انتقال بیماری شود.

عمر شپش آلوده بین 10 تا 14 روز می باشد. اما ممکن است قدرت انتقال آلودگی در شپش مرده تا چند هفته حفظ شود. شپش ها به طور معمول 2تا 6 روز بعد از خونخواری آلوده کننده هستند.

تیفوس موشی

در تیفوس موشی، موش حامل عفونت است. عفونت در موش غیر کشنده است و می تواند به صورت پنهان و دراز مدت در موش وجود داشته باشد. انتقال عفونت بین موش ها توسط کک انجام می شود. هنگامی که این کک موش ها سرگردان بماند و به بدن انسان وارد شود باعث بروز تیفوس در انسان می شود. برای در امان ماندن از تیفوس موشی بهتر است از مکان هایی که موش زیاد است دوری کرد.

علائم تیفوس در بدن انسان

تیفوس در بدن انسان معمولا به صورت سردرد، تب و لرز، دردشکمی، سرفه،  عرق و درد های عمومی ظاهر می شود. شش روز پس از علائم اولیه در قسمت بالای شکم و سپس در تمام بدن غیر از صورت و کف دست و پا، دانه های قرمز رنگی پدیدار می شوند. این بیماری معمولا با دو هفته تب متوالی همراه است. با افزایش سن بدن انسان نسبت به این بیماری ضعیف تر شده و احتمال مرگ بیشتر می شود. تیفوس از نوع کنه ای هم وجود دارد که احتمال مرگ بر اثر آن برای تمام سنین بسیار کم است. پزشکان معمولا برای درمان تیفوس آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

درمان

بررسی و تشخیص بیماری تیفوس به وسیله آزمایش ها و نمونه برداری انجام می شود. سابقه گزش کنه و یا مسافرت به مناطقی که این بیماری شایع تر است، می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. پس از تشخیص بیماری رعایت اصول بهداشتی مهم ترین مسئله می باشد. بیماران با علائم خفیف تر می توانند در منزل تحت مراقبت قرار گیرند. بیمارانی که وضعیتشان وخیم تر است باید در بیمارستان بستری شوند. بستری در بیمارستان به این دلیل است که با کمک دستگاه های پزشکی از عوارض این بیماری، مثل نارسایی کلیه جلوگیری شود. بهتر است تا بر طرف شدن علائم در بستر استراحت کنید. آنتی‌بیوتیک‌هایی‌ نظیر تتراسیکلین‌، دوکسی‌سیکلین‌ یا کلرامفنیکل‌ با تجویز پزشک می تواند به بهبود زود ترکمک کند.

راه های پیشگیری و کنترل

رعایت بهداشت فردی و محیطی یکی از راه های بسیار مهم برای پیشگیری از بیماری تیفوس می باشد. استفاده از سم و حشره کش های مناسب می تواند احتمال انتقال این بیماری را کمتر کند. حتما از موارد مشکوک دوری کنید. به این موضوع توجه کنید که بهتر است تا دو هفته از کسانی که با بیمار در ارتباط بوده اند دوری کنید. البته بعد از اینکه بیمار، لباس ها و محل زندگی بیمار از شپش یا کنه پاک شدند، نیاز به دوری از بیمار نیست. عفونت این بیماری ممکن است پوست، دستگاه عصبی مرکزی، لوله گوارش و عضلات را درگیر سازد. پزشکان بهترین روش پیشگیری از بیماری تیفوس را رعایت اصول بهداشتی می دانند.

آزمایشگاه ژنتیک و پاتوبیولوژی رازین کرج ارائه دهنده بهترین خدمات آزمایشگاهی از جمله آزمایش خون بارداری، تیروئید و چکاپ های دوره ای همراه با نمونه گیری رایگان در منزل و جوابدهی آنلاین در خدمت شما